Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Nuoret miehet ovat innostuneet tuoksuista. Asiakkaina he ovat asiansa tuntevia. Halutuimmat miesten tuoksut ovat usein klassikoita.

Nuoret miehet hurahtivat tuoksuihin – tällainen on hittituoksu, jota odotettiin kuin ”kuuta nousevaa”

Teksti:
Maarit Rasi
Kuvat:
Getty Images, SOK
Julkaistu: 3.5.2024
|
Muokattu: 3.5.2024
Hajuvesiosastoilla parveilevat nyt nuoret miehet, jotka ovat valmiita maksamaan suosikkituoksustaan satoja euroja. Kosmetiikkamyyjä kertoo, mitä parfyymejä himoitaan nyt.

He saapuvat itsevarmoin ottein, useamman kaverin ryhmissä. He selailevat Tiktokia, osoittavat sieltä myyjälle haluamansa tuotteen ja lähtevät ripeästi pois ostostensa kera.

Kosmetiikkaosastoilla, erityisesti tuoksujen parissa, pyörii nyt uusi asiakaskunta: nuoret miehet.

Kauneudenhoito ei ole enää vain tyttöjen juttu.

”Nuoret miehet ajattelevat, että heilläkin on siihen oikeus ja mahdollisuus. Siinä mielessä he ovat rohkeampia kuin ennen”, kertoo Helsingin keskustan Sokoksen kosmetiikkaosaston myyntipäällikkö Minna Miikkulainen.

Pojat ovat löytäneet hajuvedet, ja asiakkaina he ovat asiansa tuntevia. Halutuimmat miesten tuoksut ovat usein klassikoita.

Miikkulainen kuvailee tuntevansa olonsa välillä melkein ulkopuoliseksi, kun nuoret asiakkaat saapuvat liikkeeseen itsevarmasti suosikkimerkit ja -raaka-aineet mielessään.

Tiktokissa nuoria opastavat Rotten Rebelin ja Jeremy Fragnancen kaltaiset tuoksuvaikuttajat. Kauppa käy hyvin. Tuoksujen myynti Sokos- ja Emotion-ketjuissa on kasvanut merkittävästi kolmen viime vuoden aikana.

Nuorten miesten suosikkituoksut, Helsingin keskustan Sokos

  1. Valentino Uomo Green Stravaganza Edt
  2. Versace Eros Edt
  3. Jean Paul Gaultier Le Male ja Le Male Elixir edt
  4. Yves Saint Laurent Y Edp
  5. Dior Sauvage Edt

Voimakkaat tuoksut kiinnostavat nuoria miehiä

Tuoksutrendit muuttuvat siinä missä muukin muoti.

Myyntipäällikkö Miikkulainen huomaa sen selkeimmin, kun hän palvelee nuorten miesten äitejä, jotka tekevät ostoksia lastensa puolesta.

”He kysyvät, mikä olisi raikas ensituoksu. Joudumme sanomaan, että kevyitä ja raikkaita kyllä löytyy, mutta poikien suosikit ovat kaikkea muuta kuin sellaisia.”

Tuoksupitoisuudeltaan kevyemmistä Eau de Parfum ja Eau de Toilette –tuoksuista suomalaiset ovat siirtyneet niiden vahvempiin, esimerkiksi Intense- ja Elixir-versioihin. Suosituimpia ovat nimenomaan voimakkaat tuoksut.

"Joudumme sanomaan, että kevyitä ja raikkaita kyllä löytyy, mutta poikien suosikit ovat kaikkea muuta kuin sellaisia."

Tällainen on vaikkapa Versacen Eros, jossa on itämaista tonkapapua ja vaniljaa. Myös vasta kauppoihin tullut Jean Paul Gaultier Le Beau Garden Paradise -kesätuoksu on herättänyt suurta innostusta.

”Sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa.”

Miikkulainen mainitsee, että Keski-Euroopassa nuoret miehet ovat olleet tuoksujen suurkuluttajia jo pitkään. Hänen mukaansa olemme menossa keskieurooppalaiseen suuntaan myös siinä, miten käytämme parfyymejä. Pikkusuihkaus ei riitä, vaan nuoret suihkivat tuoksuja iholle reippaasti.

”Aiemmin miehillä oli kaapissa yksi tuoksu, mutta nykyään nuoret miehet saattavat ostaa itselleen päivä- ja iltatuoksun sekä talvi- ja kesähajuveden.”

Arvokkaimmista tuoksuista ollaan valmiita myös maksamaan.

”Kalleimmat hajuvedet maksavat 200–300 euroa”, sanoo Miikkulainen.

Vanilja on nuorten naisten suosikki

Intensiiviset tuoksut kiehtovat nuoria miehiä, mutta nuorten naisten suosikeissa on samaa suloisuutta kuin kautta aikojen.

Vaahtokarkin makeus, marjat ja ihana hattara tuoksuvat, kun tytöt valitsevat suosikkejaan kosmetiikkaosastolla.

”Vanilja on hitti. Melkein kaikista kevään ja kesän suosikeista löytyy vaniljaa pohjalta. Myös kahvi ja kirsikka trendaavat”, sanoo Miikkulainen.

Inspiraatiota naiset hakevat klassikoiden lisäksi sosiaalisen median vaikuttajilta, laulajilta ja näyttelijöiltä. Tällä hetkellä tyttöjä inspiroivat laulaja-lauluntekijät Billie Eilish ja Ariana Grande.

Nuorten naisten suosikkituoksut, Helsingin keskustan Sokos

  1. Escada Brisa Cubana Edt
  2. Ariana Grande Cloud Pink Edp
  3. Burberry Goddess
  4. Billie Eilish Edt
  5. Prada Paradoxe

Ihon pH vaikuttaa lopputulokseen

Vanilja, kirsikka, nahka, vetiver.

Nuoret ovat hyvin tietoisia tämän hetken hittiraaka-aineista ja siitä, mistä hajuveden lopullinen tuoksu muodostuu. Moni nuori asiakas ymmärtää eron kevyen EdT-tuoksun ja arvokkaamman parfyymin välillä sekä hajuveden alkutuoksun, sydäntuoksun ja juurituoksun merkityksen.

Lue lisää tuoksutyypeistä ja -yhdistelmistä täältä.

Osalle on kuitenkin uutta tietoa, että ihon pH vaikuttaa hajuveden lopulliseen tuoksuun. Tuoksu on erilainen esimerkiksi rasvaisella kuin kuivalla iholla.

Siksi Miikkulainen opastaakin asiakkaitaan tutustumaan tuoksuihin suihkimalla niitä ensin tuoksutikkuihin. Lopullista suosikkia kannattaa kokeilla suoraan omalle iholle.

"Parfyymin käyttäminen on yksi tapa olla ajan hermolla."

Päivän tai tilaisuuden luonne määrittää, kuinka rohkeasti hajuvettä on sopivaa suihkutella. Jos ympärillä on allergisia, kevyemmän tuoksukokemuksen saa, kun suihkii parfyymia vain vaatteille tai kävelee tuoksupilven läpi.

"Perinteisesti hajuvettä voi suihkia ranteeseen tai kaulalle."

Miikkulainen uskoo, että hajuvedet ovat tulleet jäädäkseen nuorten itseilmaisun välineeksi. Ne ovat vaivaton ja kiva tapa herättää mielenkiintoa ja huomiota.

”Parfyymin käyttäminen on yksi tapa olla ajan hermolla.”

Lisää aiheesta