Yhteishyvä
Liikunta

Aktiivisuusmittarit: kokemuksia ja pohdintaa kuukauden käytön jälkeen

24.10.2016

Hankin kuukausi sitten itselleni aktiivisuusmittarin, joiden käyttö on lisääntynyt hurjasti kuluttajien keskuudessa viimeisen viiden vuoden aikana. Kuukausi on pitkä aika, ja siinä ajassa ehtii saada melko kattavan kuvan laitteesta, jota on tarkoitus pitää kädessä vuorokauden ympäri. Mittarin valmistajalla ja mallilla ei ole tässä yhteydessä merkitystä, sillä ajattelin tässä kirjoituksessa kertoa yleisellä tasolla kokemuksiani aktiivisuusmittarien käytöstä.

On siis aika tarkastella, mitä kuluneen kuukauden käyttökokemukseni aikana on jäänyt käteen — sen aktiivisuusmittarin lisäksi.

Aktiivisuusmittari voi muuttaa käyttäytymistä

Aktiivisuusmittarin käyttöönoton taustalla voi olla monia syitä. Monet haluavat lisää tietoa esimerkiksi liikuntasuorituksistaan, mutta väittäisin hankinnan taustalla olevan useimmiten sen, että aktiivisuusmittaria käytetään päivittäisen aktiivisuuden seuraamiseen. Tämä voi välillisesti kannustaa ihmistä liikkumaan.

Lähes kaikkien aktiivisuusmittarien asetuksista voi säätää itselleen aktiivisuustason, jonka täyttymistä voi sitten seurata joko mittarin näytöstä tai ainakin mittariin yhteydessä olevasta sähköisestä palvelusta eli esimerkiksi älypuhelinsovelluksesta. Aktiivisuusmittarit voivat kannustaa ihmisiä liikkumaan tällä tavalla: päivittäinen aktiivisuus on ”pakko” saada täyteen. Ainakin aktiivisuusmittareita käyttävät ystäväni ovat pyrkineet saamaan aktiivisuustasonsa täyteen päivittäin. Itse en saa omaa tavoitettani täyteen ihan joka päivä, sillä oma tavoitteeni on asetettu niin korkealle, että esimerkiksi tunnin kestävä lastenvaunu-kävelylenkki kerryttää tavoitettani vain noin 15 prosenttia. Kovatehoisempaa liikuntaa sisältävinä kuntosalitreenipäivinä aktiivisuustavoitteeni ylittyy kuitenkin niin paljon, että viikon keskiarvoa katsottaessa päivittäinen aktiivisuustavoite on yleensä sadan prosentin paremmalla puolella.

Omien kokemuksieni perusteella olen huomannut käyttäytymiseni muuttuneen hieman alettuani käyttää aktiivisuusmittaria. Kuten monessa muussakin mittarissa, myös minun mittarissani on ”aktiivisuusvaroitus”, joka muistuttaa ystävällisesti lähtemään liikkeelle, jos olen viettänyt liian kauan aikaa paikallani. Yleensä olen noudattanut tätä varoitusta mahdollisuuksien mukaan ja alkanut tehdä esimerkiksi kotitöitä, jotta en saisi aktiivisuuspäiväkirjaani merkintää liiallisesta passiivisuudesta. Olen myös alkanut viettää enemmän aikaani seisten muun muassa alkamalla seistä yhä enemmän ja enemmän sähköpöytäni ääressä, sillä mittariini yhteydessä olevan älypuhelinsovelluksen perusteella olen viettänyt joinakin päivinä jopa kolmasosan päivästäni istuen, ja haluaisin kovasti pyrkiä vähentämään tätä lukemaa.

Niin kauan, kuin aktiivisuusmittarin käyttöön riittää innostusta, on mahdollista, että liikkuminenkin lisääntyy. Aktiivisuusmittari on siis vähän niin kuin Pokémon GO tai muut vastaavat älypuhelinsovellukset.

Aktiivisuusmittari on hyvä renki, mutta huono isäntä

Vaikka aktiivisuusmittarit saattavatkin kannustaa ihmisiä liikkumaan, mitään taikalaitteita ne eivät ole. Jos siis aikoo tavoitella esimerkiksi kehonkoostumuksen muutoksia, ei aktiivisuusranneke ole yleensä sen mahdollistaja, vaan korkeintaan tukija.

Mieleeni palasikin hiljattain laajalti uutisoitu tutkimus siitä, kuinka aktiivisuusrannekeen käyttö ei auttanut ihmisiä laihtumaan kaksi vuotta kestäneessä tutkimuksessa. Syy tähän voi piillä siinä, että elämäntapamuutoksen tekeminen ja laihduttaminen on muutakin kuin sitä, että laitetaan aktiivisuusmittari käteen ja odotetaan laihtumisen tapahtuvan. Lisääntynyttä liikuskelua voidaan nimittäin kompensoida esimerkiksi siten, että syödään enemmän ruokaa itse sitä tiedostamatta.

Elämäntapamuutoksen tekeminen on kokonaisvaltainen ja pitkään kestävä prosessi, johon voi kuulua esimerkiksi viisaampien ruokavalintojen tekemistä, ateriarytmin korjaamista sekä tukea sosiaaliselta verkostolta. Elämäntapamuutoksessa onnistuminen on yleensä pienien ja fiksujen valintojen tekemistä ja näiden valintojen kertautumista. Joissain pienissä muutoksissa kuten juuri istumisen vähentämisessä saattaakin piillä aktiivisuusmittarin etu, sillä juuri pienien muutosten tekeminen tulee konkreettiseksi, kun aktiivisuusmittarin lukemat ovat korkeampia.

kiikutusta

Aktiivisuusmittarit ovatkin vanhaa sananlaskua mukaillen hyviä renkejä, mutta huonoja isäntiä.

Aktiivisuusmittari tarjoaa hyödyllistä tietoa liikuntasuorituksista

Monissa aktiivisuusmittareissa on arkiaktiivisuuden seuraamisen lisäksi mahdollisuus kerätä hyödyllistä tietoa urheilusuorituksista. Minun laitteeni on yksi sellaisista. Omalla kohdallani liikuntatietojen tarkastelu onkin ollut kaikista mielenkiintoisin osa laitteeni käyttöä, sillä mittarini mahdollistaa esimerkiksi pyöräilylenkin reitin ja pyöräilynopeuden tarkastelun GPS-ominaisuuden ansiosta.

Myös harjoittelun aikainen sykkeen seuraaminen on ollut mielenkiintoista. Tällä hetkellä useimmat laitteet vaativat vielä laitteen yhdistämisen rinnalle puettavaan sykevyöhön harjoittelun aikaisen sykkeen mittaamiseksi, mutta nykyään markkinoilla on myös mittareita, jotka pystyvät mittaamaan sydämen sykkeen ranteesta lähettämällä ranteeseen LED-valoa ja tulkitsemalla näin pintaverenkierron muutoksia. Ranteesta sykettä mittaavien aktiivisuusmittarien tarjonnan lisääntyminen tulee tekemään tulevaisuudessa sykkeen mittaamisen kuluttajalle paljon miellyttävämmäksi, sillä läheskään kaikki eivät suhtaudu suopeasti sykevyön käyttöön.

Mikäli aktiivisuusmittarista löytyy vain mahdollisuus seurata tarkemmin urheilusuorituksien aikaisia, kehon sisäisiä ja ulkoisia tapahtumia, voi se tarjota käyttäjälle tietoa esimerkiksi kunnon kehittymisestä. Jos mittarin mukaan esimerkiksi vanha tuttu pururatalenkki alkaa sujua yhä nopeammin ja nopeammin ja olo ei ole yhtään sen väsyneempi, voi yksi tämän tiedon perusteella tehtävä päätelmä olla se, että fyysinen kunto todennäköisesti kohonnut. Urheilusuorituksista tietoa antavista laitteista voi olla myös etua, jos on esimerkiksi asettanut itselleen tavoitteen juosta puolimaratonin.

Yhteenveto

Kuukauden käytön perusteella kokemukseni aktiivisuusmittarin käytöstä ovat olleet positiivisia. En odottanut mittarin olevan käänteentekevä laite aktiivisuuteni kannalta, mutta aktiivisuuteni on joka tapauksessa lisääntynyt ainakin hieman. Urheilusuoritusten tarkkailu on tuonut uuden elementin tavoitteelliseen harjoitteluuni. Uskonkin, että laitteestani on liikkumisessani vielä pitkään iloa!

Aiheeseen liittyvät

Ei kommentteja

Jätä vastaus